2010. július 16., péntek


Volt egy rendhagyó VV nálunk, terven kívül a kedves férjem elém állt, hogy mi lenne, ha meghívná az Igazgatótanácsot (jó pár külföldi és egy-két magyar) hozzánk vacsorára. Úgy látszik felbuzdult a vacsoráink sikerén, én meg igent mondtam, miért is ne? Szeretem a kihívásokat. Két dologgal nem számoltam: a) iszonyú meleg volt, és bizony nem élmény 35 fokban boltba-piacra-boroshoz rohangászni, aztán estig főzőcskézni, merthogy b) a "rendes" Vadkacsa Vacsoráktól eltérően most nekem kellett mindent fogást előállítanom. Azért megbírkóztam a feladattal, és lehet, hogy szerénytelenül hangzik, de a visszajelzések alapján egész jól...

Adtam most is nevet a vacsorának (Summer Symphony Surprise), azaz Nyári meglepetés szimfónia, ami őszintén angolul sokkal jobban hangzik, de a blogot egyenlőre magyarul vezetem.

Hogy miért nyári az nem is kérdés, sőt! Azért szimfónia, mert én komponáltam, és azért meglepetés, mert vagy meglepő hozzávalókat csempésztem bele, vagy meglepetés, hogy milyen lesz, vagy meglepően jóóóóóó!

A Summer Symphony Surprise menü:
1. Előételek:
- Egy francia sanzon, azaz Quiche LOrraine (lsd. 1. VV receptek)
- Magyar táncok, azaz kacsamáj petrezselymes-snidlinges sajtkrémes pirítóson a'la Brahms
2. Leves
- Lemony-melony-melody azaz hideg dinnyés paradicsomleves
3. Főételek:
- Vajhal vajmártásban úszva-énekelve (swimming-singing) kapribogyóval (Mautner Zsófia ihlette)
- Tengeri sügér kapros tejszínben sütve
- Szűzfilé egyben angolszalonnával-sajttal töltve mustármártásban nyári zöldség kórus kísérettel
- Hasselback burgonya és zöldsaláta
4. Desszert:
- Andalító-altató mascarpone torta málnával és áfonyával
...és ha tényleg elandalodtak, ébresztőnek jó kis Nespresso kávé.

Egy kis quiche magáért beszél, mindig jól jön, csak fel kell vágni, és már nincs is belőle a tálon. A kacsamájnál csak annyi trükk volt, hogy gyömbért is tettem a zsírjába, amiben megsütöttem; a sajtkrém pedig friss sajtból készült lilahagymával, petrezselyemmel és snidliggel. Finom, friss kiegészítő a kacsamájhoz így nyáron.

És igen, így nyáron a leves nehéz kérdés, mert meleg van. Igen ám, de vannak hideg levesek pl. gazpacho, uborkaleves, dinnyeleves stb. egyszerűen csak nem tudtam eldönteni, melyik legyen. Sajnos allergiás vagyok a fokhagymára, és bár használom, mert sok ételbe egyszerűen kell, de valahogy nem volt kedvem se a gazpachohoz, se az uborkaleveshez, amihez a fokhagyma elengedhetetlen, maradt a dinnye, az meg túl édes. A boltban viszont beugrott: paradicsomleves dinnyével! Mivel kísérleti leves, merész volt nekiállni, de szinte ez lett a vacsora csúcsa, úgyhogy mindenkinek merem ajánlani, amíg tart a meleg. A blog végére odabiggyesztem a receptet. (Sajnos, mivel mindig kútfőből főzök, a hozzávalók aránya lehet, hogy nem tökéletes, de így legalább lehet alakítgatni.)

Először azt terveztem, hogy lehet enni vagy halat, vagy húst, de aztán rájöttem, ha már lúd (azaz Vadkacsa), legyen kövér, így két főételt iktattam be, mindenki kapott halat is, meg husit is. Sajnos, vajhalam nem volt elég, ezért az utolsó pillanatban kikaptam egy kis tengeri sügért (lazacszíne van, de nem lazac) a mélyhűtőből, és bedobtam a sütőbe.

A vajhal is mennyei dolog, és pontosan öt perc kellett az elkészítéséhez, tehát bármilyen alkalommal pick-pack be lehet vállalni, mert isteni és gyors!

A hasselback burgonyáról már regéltem korábban, továbbra is családi kedvenc, és még mindig állítom, hogy megéri a pepecselést, még ilyen melegben is.

A szűzfilé gondolom, senkinek sem újdonság, így nyáron nagyon jó mellé a ratatuille szerű zöldség körítés; én répát is használtam hozzá, ettől már nem ratatuille.

A túrótortám pedig azért lett mascarpone torta, mert azt kaptam jobbat, de a lényegen nem változtatott, talán csak krémesebb, tejszínesebb lett egy kicsit.

Íme egy-két recept:

Hideg dinnyés paradicsomleves
Hozzávalók (nálam 12 főre):
1,5 kg paradicsom
1 nagyobbacska sárgadinnye
1 kg görögdinnye (?)
1 kanál barnacukor
1,5 dl fehér vagy rozébor
1 dl olívaolaj
1 citrom leve
(ezen utóbbiak mennyiségében sem vagyok biztos, mert csak úgy öntöttem)
só, bors
1 marék mentalevél

Elkészítés:
A paradicsomot leforrázom, lehúzom a héját, és felkockázom, egy nagy lábosba/tálba teszem. Hozzáadom a felkockázott sárgadinnyét, kimagozott !, felkockázott görögdinnyét, és hozzáadom a többi hozzávalót, azaz a sót, cukrot, mentát, citromlevet, bort és olívaolajat. Aztán csak turmixolom, amíg homogén nem lesz. nagyon jól behűtöm egy pár órára, hogy az ízek összeérjenek, Akkor jó, ha egyik hozzávaló sem kiabál, egyszerre savanykás és édes.
Tálaláskor mentalevéllel díszítem.


Vajhal barnított vajban
Hozzávalók (5-6 főre):
60 dkg vajhalfilé
7 dkg vaj
1 citrom leve a pácoláshoz
citromkarikák
3 tk kapribogyó
0,5 dl fehérbor


A halszeleteket 1-2 óráig pácolom citromlében-sóban. Sütés előtt papírtörlővel megszárítgatom a halat, majd kb. 5 dkg olvasztott vajon mindkét oldalán megsütöm egy pár perc alatt. Én nem készítettem külön barnított vajat, ahogy azt MAutner Zsófia szakácskönyvében olvastam, épp elég barnásnak találtam a vajat, amiben a hal sült. A végén ráöntöttem egy kis fehérbort, amivel egy pillanatig forraltam, majd lezártam a tüzet. A halakra citromkarikákat raktam, és még egy két morzsányi vajat, és egy két kiskanálnyi kapribogyót, majd lefedtem, hogy a vaj ráolvadjon, és kész!! Sima zöldsalátával ettük illetve a sünikrumplikkal, aki kért hozzá. Akár minden nélkül, önmagában is jó!


Tengeri sügér kapros tejszínben sütve
Hozzávalók:
50 dkg tengeri sügér filé
citromlé, só
1 csokor kapor
1,5-2 dl tejszín (lehet főzőtejszín is, nekem fele-fele volt)
Rájöttem, hogy kevés lesz a vajhalam ennyi emberre, előhalásztam egy kis tengeri sügért a mélyhűtőből, és jobb híján így készítettem el. Nem volt nagy melléfogás.
A halfiléket megsóztam, és egy picit megcitromoztam (a halhoz kell egy kis citrom), majd tűzálló tálba fektettem. Biztos jó bőrösen is, én lehúztam a bőrét, mert nem szeretem. Felaprítottam egy csokor kaprot, összekevertem kb. 2dl tejszínnel, a halra kentem, és betettem a sütőbe 180 fokra kb. 20-25 percre. Ha szép barnásra sült, beszívta a tejszínt, akkor jó.


Mascarpone torta málnával-áfonyával
Hozzávalók:
1 kg mascarpone v. fele mascarpone, fele krémsajt
5 dl tejszín
15-20 dkg porcukor
1 citrom lereszelt héja és leve
1 Oetker zseléfix
25 dkg málna
25 dkg áfonya
25 dkg zabkeksz
12,5 dkg vaj
1 Oetker gyümölcskocsonyapor

A kekszből robotgépben morzsát készítek, majd összekeverem az olvasztott vajjal. Kapcsos tortaforma aljába nyomkodom, és a hűtőbe teszem. A mascarponét (és sajtkrémet) kikeverem a porcukorral és a citromlével illetve citromhéjjal. Felverem a tejszínt, hozzáadom a zseléfix port (véletlenül ezt vettem zselatin helyett, azért lett ilyen a torta, a port ugyanis 500 ml tejszínhez kell keverni); majd ezt összevegyítem a mascarpone krémmel. A tortaforma aljára teszek bőven málnát, ráöntöm a krémet, és a torta tetejét az áfonyával és a maradék málnával dekorálom. A gyümölcskocsonyport az előírásnak megfelelően elkészítem, és a torta tetejére öntöm. Jó pár órára érdemes behűteni, hogy összeálljon, összeérjen.

Nincsenek megjegyzések: