2011. január 13., csütörtök

Szilveszteri receptek

Kínai receptek - mindkettőt az Interneten találtam, és csak ici-picit módosítottam. Elvileg "fingerfood", azaz partikaja mindkettő, csak vigyázat! nemcsak a nevük ragacsos, tényleg azok. Kell a közelbe szalvéta, vagy kézmosólehetőség (lehetőleg ne egy tál citromokkal és virágszirmokkal, nehogy valaki egzotikus koktélnak gondolja; bulin előfordulhat).

Ragacsos-narancsos csirkeszárny
Máz: 5 ek méz, 1/2 citrom leve, 2 narancs leve, mindkettő reszelt héja, 1 cm friss gyömbér reszelve, 4-5 gerezd fokhagyma összetörve, 3 ek paradicsompüré v. ketchup, őrölt bors, 2 ek szójaszósz.
A mézet felmelegítjük, beletesszük a citrom és narancslevet, a gyömbért és a fokhagymát. Felforraljuk, majd visszavesszük a lángot, és főzzük egy kicsit. Belekeverjük a paradicsompürét, a borsot és a szójaszószt és együtt főzzük még kb. 10 percig (összes főzés kb. 20 perc).
Csirke: 20 darab csirkeszárnyat veszek, majd én mindig "kicsi comb" és lapos részre osztom, így jobban átsül. Megmosom, papírtörlővel leszárítom, majd az eredeti recept szerint forró olajban minden ízesítés nélkül kisütöm. Én renitens módon a sütőben sütöttem elő őket (először 220 fokon, majd 180-on, amíg barna nem lesz), és így is nagyon jó lett. (spóroljunk az olajjal, ha lehet, nem?).
Előveszünk egy wokot, vagy mély serpenyőt, és egy pici mogyoróolajba szórunk egy pár gyömbérkarikát. Ha megbarnult a gyömbér, kiveszem, én félretettem és a végén tálalásnál a szárnyakra tettem a sült gyömbérszeleteket. Az olajba berakom a csirkét, majd ráöntöm a mázt, és addig rázogatom, míg mindenhol bevonja. Kb. öt percig sütöm, aztán lefedem és párolom még egy kicsit. Nekem a végén gyönyörű karamellizált-sült barna színe lett, a máz teljesen besűrűsödött, beszívódott, nyálcsorgatóan szép lett!
Próbáljátok ki, nagyon jó, tanúsítja a szomszéd újfundlandi kutyája is!

Szezámmagos csirkegolyók - édes-csípős
Szósz: 100 ml víz, 100 ml húsleves, 4-5 ek. almaecet, 2 ek keményítő, 15 dgk cukor, 3 ek szójaszósz, 2 ek szezámolaj vagy mogyoróolaj, 1-2 tk chilikrém (ki milyen erősre szeretné), 1 gerezd fokhagyma összetörve.
Először a szószt készítem el: a hozzávalókat óvatosan összekeverem, felforralom, és melegen tartom felhasználásig.
Csirke: 2 egész csirkemellet felkockázok, és szójával kevert sherry-be forgatom, pácolom.
Bunda: 2 ek szója, 1 ek sherry (v. saké v. száraz fehérbor), egy kis szezámolaj, 2 ek liszt, 2 ek keményítő, 2 ek víz, 1/4 tk sütőpor, 1/4 tk szódabikarbóna, 1 tk olaj. Ezeket összekeverem ügyelve arra, hogy a folyékony hozzávalók hidegek legyenek. Az eredeti recept figyelmeztetett, hogy a liszt és keményítő csapott kanál legyen, nos ez is soknak bizonyult, nagyon összeállt a massza, ezért jócskán lágyítottam borral és olajjal. Jó sűrű palacsintatészta állagnak kell lennie, ebbe forgatjuk bele a csirkekockákat, majd forró olajban kisütjük őket. Vigyázat, a lesben álló gyerekek már ilyankor kapkodják a tálból a ropogós csirkefalatokat! Mellesleg, tényleg jó így is.
Még így melegen a szószba forgatjuk, majd megszórjuk pirított szezámmaggal.
Lehet rizzsel is tálalni, mi csak úgy bekapkodtuk, de nagyon jó hozzá a csípős szecsuani saláta is.

Szecsuani csípős saláta
Elvileg káposztából vagy kínai kelből készül, de sajnos nem kaptam, mert utolsó pillanatban jutott eszembe, hogy ezt is készítek. Vettem hát egy előre összevágott vegyes zöld saláta keveréket, nagyon jól bevált. A lényeg úgyis az:
Öntet: 1 v. 2 chilipaprika apróra törve, friss gyömbér, 2 gerezd fokhagyma összetörve, 4 ek olaj, 2 ek cukor, 3-4 ek almaecet, 1kk só. Ezeket összekeverem, és a salátára öntöm, jól összeforgatom. Én még szórtam rá pirított mandulaszeleteket is, mert maradt valamiből. Nagyon jól ment hozzá! (szerintem egyébként minden salátának jót tehet egy kis pirított mag, bármi is legyen az, akár egyszerű napraforgómag, azaz szotyi).

Nincsenek megjegyzések: