2010. május 5., szerda

1. Vacsora - Nyugat-Európai körút

Minden elképzelésemet felülmúlta az első vacsora! Már a menüsorból láttam, hogy valami nagyon jónak nézünk elébe, és nem csalódtam (a résztvevők reakcióit látva és hallva, ők sem.)
Pontosan ez lebegett a szemem előtt: különlegesen jó ételek, jó minőségben elkészítve, egy kicsit máshogy, mint a mindennapokban.
Úgy vettem észre, mindenki nagyon komolyan vette a "feladatát", és valóban kitett magáért. Azt nem gondoltam volna, hogy egy hétfogásos vacsorát gond nélkül végigeszem, de sikerült úgy adagolni és időzíteni, hogy mindennek jutott hely. Ha lehet ilyet mondani "igazi francia vacsora" volt, majdnem éjfélig eszegettünk.
Az előételek kóstolgatása közben kicsit megdolgozattam a társaságot, sajtokról, italokról vetélkedtünk, és megtudtam, hogy:
- az ököruszály: folyami katasztrófát okozó gondatlan hajóvonták
- a pityóka: Pityó János burgonyatermelő gyermeke
- a bélszín:... egyhetes osztrák tehénfarmon eltöltött német nyaraló átalakult hámrétege

és megszületettek az est versei (adott rímpárokból), amit a beszámoló végén olvashattok.

Nem csigázom az olvasókat tovább, a menü a következőképpen állt össze:

1. Hideg előétel: Tapenade - olajbogyó pástétom kapribogyóval, szardellával friss, ropogós kenyéren
2. Meleg előétel - Quiche - spenótos és tonhalas
3. Leves - "Bonyolult" francia hagymaleves
4. Meglepetés - Kacsamáj karamellizált vajretekkel és lilahagymával nyolcmagos pirítóson
5. Főétel - Fokhagymás-tejes bárányborda kakukkfüves burgonya gratin-nel és spárgával
6. Desszert - Csokoládés brownie narancs mártással
7. Sajtválogatás
+ csokimemory-t játszottunk belga pralinéval az ottmaradók örömére.
Mindenhez gondosan hozzáválogatott bort ittunk, az előregondolkodók biciklivel illetve taxival jöttek!
A meglepetést és a főételt azért nem dícsérgetem, mert én követtem el a spárga kivételével, amit a gondos "szállító" helyben készített el, hogy teljesen friss legyen.
A többit viszont nem hagyhatom megjegyzés nélkül:
-A tapenade meglepő sós-pikáns finomság, ragyogóan passzolt hozzá a friss baguette; a fekete olajbogyóból készült változat bizonyult a népszerűbbnek;
- A quiche számomra ismert volt, forrón érkezett, és nagyon hamar elfogyott, ez mindent elmond róla;
- Először nem lelkesedtem a hagymaleves ötletnek, mert gyakran főzök én is, na de nem ilyet! A neve is elárulja, hogy hosszadalmas (3-4 órás) elkészítést igényel és nem szokványos hozzávalókat (sherry), de olyan ízbomba, ami megéri a vele töltött időt!
- Nem hagyhattam ki a kacsát, még ha házi is, hisz ez volt az első Vadkacsa Vacsora. Reggel a piacon döntöttem el, mivel készítem el, a vajretek volt a leghívogatóbb.
- Bárányt a Magyar utcai török hentesnél érdemes venni, a bordát, combot előre kell megrendelni, de megéri. Nagyon gondosan tisztított, csodás minőségű és ízű hús. mellesleg, sokféle török és arab konyhához illő kellék is kapható ott.
- A brownie ugyan nehéz és tömör is lehet, de így evvel a kesernyés narancsmártással kimondottan üdítően hatott, igazi desszertkorona volt a vacsorához,
- nem beszélve a nagyon gondosan összeválogatott sajtkóstolóról! A hét sajtcsalád mindegyikének rangos képviselőjéhez volt szerencsénk (sajnos a melléjük hozott spanyol bor a borhűtőben landolt, így "be kellett érnünk" magyar borokkal a sajtok társaiként).
A receptek később jönnek...
Sajnos, be kell vallanom, annyira igyekeztem, hogy minden rendben menjen, hogy elfelejtettem fényképezni, illetve nem volt rá időm, mert vagy ettem, vagy ittam, vagy beszélgettem.
Mindezek után kíváncsian várom, hogy fog sikerülni a második (arab) vacsora, de ha csak fele ilyen jó lesz, akkor is jól járunk. Persze, biztos nem lesz "csak" fele ilyen jó, szerintem egyre jobbak leszünk...

Melléklet: a versek

1. Tegnap vettem kettő spenót
főztem vele egy kis lecsót.
Miért is vettem volna halat,
Ami nekem kedves falat.
Hiszen nem vagyok én német,
Elvesztettem az e-kémet.
Kezemben már nincsen szálka,
Mert ezt nyalja kutyám, Málna.

2. Vacsorára rántott karaj,
Sokkal inkább, mint a paraj.
Kenjél reá egy kis vajat,
de utána mossál hajat!
De miért nincsen itthon kenyér?
Üres a kamra, mint a tenyér...

3. Duna vizén bánatosan ringatózott egy sajt,
Lyukaival nem nem fogta a reá váró nagy bajt.
Arra jött egy német huszár, ás azt mondta. Komm doch te ló (Komló)
Erre ő azt felelte: Bendőm üres, kongó.
Megtöltené gyomromat a zabkása leves,
és hírt ad erről az RTl Heti HEtes.
Nem kell nékem már több hurka,
Gyere fussunk versenyt Gyurka.

Nincsenek megjegyzések: